2017. nov 07.

New York

írta: Yellow Routes
New York

Philadelphiából New York felé vettük az irányt és már az autóban tudtam, hogy eljött hát a nagy nap és ma beteljesítem az egyik legnagyobb vágyamat és New York utcáit fogom koptatni. Mivel végig autópályán mentünk, nem sok látványosság jött szembe útközben. Még 38 mérföldet írt ki a GPS, amikor azon kaptuk magunkat, hogy már Staten Island-en vagyunk. Össze is vitatkoztunk, hogy New Yorkban vagyunk-e, de állítottam, hogy az lehetetlen, hisz még 38 mérföld van vissza. Ott voltunk. Említenem sem kell, hogy megint csak keringtünk mint gólyafos a levegőben pár elnézett lehajtó miatt, amikor hirtelen a szemünk elé került életünkben először Manhattan látképe. Nem vagyok az a túl érzelgős típus, de amit akkor éreztem, az leírhatatlan. Azon kívül, hogy arra koncentráltam, hogy ne törjem össze a bérelt autót, ránéztem a felhőkarcolókra a Hudson folyó túloldalán és egy olyan érzés kerített hatalmába, hogy megszólalni sem tudtam. Nem is mondtam a feleségemnek semmit. Nem is tudtam volna. Egyszerűen csodálatos volt. A képeket a feleségem csinálta az autóból, menet közben, telefonnal, ezért ilyen a minőség, viszont kihagyni sem akartam, mert pont elkapta azt a pillanatot amit leírtam.

img_0759.jpg

img_0765.jpg

Megérkeztünk New Yorkba és a két éjszakára 88$-ért!!!! előre lefoglalt parkolóházban szerettem volna leadni az autót. A létesítmény egyetlen alkalmazottja közölte velem, hogy itt már nincs több hely. Mivel hónapokkal előre foglaltam és fizettem, így mondhatni egy kicsit meglepett az állítása. Hozzátette még, hogy mivel Labour Day és így hosszú hétvége van, ezért nincs több hely a parkolóban, de ne aggódjak, álljak félre, hagyjam a kulcsot az autóban és Ő majd elviszi az 55. utcába. Na gondoltam ez kurva jó, a bérelt autót, hagyjam ott New York kellős közepén egy vad idegen csókának, hogy valami 55. utcába átvigye, mert pont kifogytak a helyekből. Az autó ott maradt természetesen, hisz mit kezdjek vele Manhattan közepén egy hosszú hétvége kezdetén.

New York olyan rohadt drága hely, hogy nem találtam emberi áron hagyományos értelemben vett szállást, így úgy döntöttünk, hogy életünkben először New Yorkban fogjuk kipróbálni az AirBnbt. Manhattan, Lower East Side, a foglalás jóváhagyva, a teljes költséget a kártyámról levonták már a foglaláskor, hónapokkal a megérkezés előtt.

Az előzőleg emailben megbeszélt időponthoz képest kb. 45 perccel korábban érkeztünk az Airbnb szálláshoz. Bejutni nem tudtunk, így felhívtam a vendéglátónkat Rachelt a Washingtonban vásárolt SIM kártyáról. Nagyon segítőkészen közölte velem, hogy neki még kell egy kis idő, mire átverekedi magát a városon, de addig igyunk egy kávét a szemközt található Starbucksban. Mivel a feleségem rajong a vendéglátás ezen alegységéért, így neki nem volt ellenére. Én két méretes bőröndöt magam után húzva, a hátamon egy táskával és az oldalamon egy fényképezőgéppel, valamint jó pár óra vezetéssel a hátam mögött már kevésbé rajongtam az ötletért, de nem láttam más megoldást. Egy bő fél óra múlva meg is érkezett Rachel. Nem pont így képzeltük el, de egy nagyon korrekt és normális lányt ismertünk meg személyében. A szállásunk egy 6-8 nm körüli szobából állt, ahol éppen elfért egy kicsire szabott kétszemélyes ágy. A szobát tisztának sem éppen mondhatnám, de nem érdekelt, mert tudtam, hogy nem sok időt fogunk ott tölteni. Beszélgettünk egy bő fél órát Rachellel és a lakótársával. Adtak pár tippet New Yorkhoz és elmondták milyen ott az élet. Ami meglepett már akkor és később személyesen is tapasztaltuk, hogy a közbiztonság kimondottan jó New York legtöbb részén. Az este további részét természetesen a városban töltöttük. Elsétáltunk a Time Squarre, ahol élőben is láthattuk azt a brutál sok embert és a LED illetve neonfényben úszó reklámokat. A világ talán legnagyobb M&M's boltjába is tettünk egy látogatást, ami 3 emeleten terül el a Time Square közepén.

New York hozta el a lehetőséget az első, igazi helyi bárban elfogyasztott Bud Lighthoz is. Most teljesen őszinte leszek, szar volt. Nem is fűzök hozzá több kommentet. Később ittam sima Budweisert is, de az sem sokkal jobb. Amerikában csak IPAt, APAt és Stoutot érdemes inni, mert azok viszont nagyon adják. Jó hír, hogy van is belőle elég. Egy átlagos bárban legalább 8-10 féle sör van csapon. A Time Squareről továbbsétáltunk a Broadwayen és megettük a szokásos hamburger vacsoránkat az eredeti Így jártam anyátokkal bárban, a McGee's-ben.

Aznap este, bár hulla fáradtan, de úgy feküdtem le, hogy tudtam, beteljesítettem életem egyik legnagyobb vágyát és eljutottam New Yorkba. Elképesztő érzés volt. Nem mérhető össze sem Washingtonnal, sem Philadelphiával számomra.

A következő reggel korán keltünk és visszasétáltunk a Time Squarre. Ott tudtuk ugyanis egyedül olyan korán megvenni a New York Passt. Ezt a kis kártyát mindenkinek ajánlom, aki New Yorkba utazik, ugyanis azért a 110$ért New York szinte minden látványossága megtekinthető és sok helyen sorba se kell állni. Soknak tűnik ez a 110$, de az a nagy büdös helyzet, hogy ott a világ ezen részén ez nem sok pénz. Szinte minden látványosság fizetős alap esetben és a díjak nem ritkán 30-40 de akár 60$-ra is rúghatnak. Ráadásul a New York Pass-el a Big Bus is igénybe vehető, ami nagyon király dolog és önmagában csak az 60$ lenne.

20170902_083207.jpg

Az első állomásunk az Empire State Building volt. Ide sajnos nem volt a New York Pass-el sem fast track, de mivel korán mentünk, így nem volt sor. Később, 9-10 után már nagyon sokat kell várni a feljutásra, viszont aki ezt kihagyja New Yorkban, az, hogy csúnyábbat ne írjak, nagyon bánhatja.

A következő megálló Chinatown. Szerintem itt lehet kapni a világ legtöbb összeömlesztett gagyi cuccát, viszont cserébe rohadt olcsó is. A feleségem kapásból vett magának 2 Versace és Chanel napszemüveget 5$-ért. Nem darabját, összesen 5$-ért. Sok látnivaló Manhattan ezen részén nem volt, de azért vettünk pár vackot, csak hogy legyen a polcon.

Chinatown után a Wall Street következett. Nem munkanap volt, így nem láthattuk azt a rengeteg öltönyös, rohanó, magát nagyon fontosnak tartó üzletembert és brokert, de az épületek és a hangulat azért átjött. Hozzátenném, hogy ez a rész bár nem volt csalódás, de azért a filmek alapján kicsit többet vártam tőle. Ami csalódás volt, az a bika. A híres neves Charging Bull tökét olyan sokan akarták megvakarni, hogy a közelébe sem lehetett jutni.

Ha már ezen a részen jártunk, elmentünk természetesen a Ground Zero-hoz és a 9/11 emlékműhöz. Be is szerettünk volna menni és a New York Pass-el se fizetni, se sorban állni nem kellett a jegyért, csakhogy a bejutás nem egyénileg történik. Adott időközönként indulnak a túrák és mi voltunk olyan szerencsések, hogy pont lekéssünk egyet. A következő túrát nem vártuk ki, inkább továbbálltunk és tettünk egy egész kört a Big Bus Downtown túrájával.

A Rockerfeller Centernél szálltunk le. Itt szokott állni a karácsonyfa, de mivel szeptember volt, így fa helyett csak rengeteg embert találtunk ott. Viszont ha már ott voltunk, felmentünk a Top of The Rock-ra is. Nem érdemes ezt sem kihagyni, mivel sokkal közelebb van a Central Parkhoz mint az Empire State Building, így egyedi a kilátás. A New York Pass ide is fast track belépést biztosít és természetesen a kártyával ingyenes.

Mire lejöttünk már késő délután volt, de még nem sötétedett, így úgy döntöttünk, hogy még bevállaljuk az Uptown túrát is és majd leszállunk a Central Park közepe fele és sétálunk ott egyet. Körülbelül 1 órát álltunk sorban, mire felfértünk egy Uptown buszra és mire az elindult, elkezdett esni az eső is. Ezt a túrát végül a busz alsó, fedett részéből élvezhettük. A Central Parkban való sétálgatás kimaradt így az életünkből. Nem kockáztattuk a 66-os utat egy betegséggel. Mire visszaértünk már szakadt az eső.

A következő nap, úton Chicago felé megfogadtuk, hogy egyszer még ide visszatérünk és eltöltünk itt legalább egy hetet és megnézünk mindent, ami most nem fért bele. Így sem bántam, mert ezt már nem veheti el tőlünk senki. New York nagyon király hely, olyan miliővel, amiben még nem volt részem, olyan lüktetéssel és pörgéssel, ami magával ragadja az embert és olyan hangulattal ami felteszi a Nagy Almára a koronát.

Szólj hozzá

turizmus new york utazás usa nászút historic us route 66 yellow routes